2.3 Develop & test
De deelvragen die zijn behandeld in deze fase zijn:
3. Hoe kan de user interface worden georganiseerd zodat myInsight Designer gebruiksvriendelijk is voor beginners als voor gevorderde gebruikers?
3.1 Hoe ziet de user flow van een gebruiker eruit?
3.2 Hoe kan de user interface worden gestructureerd?
3.3 Hoe kan feedback van de gebruikers worden verzameld om de user interface te verbeteren?
Conclusie
3.1 Hoe ziet de user flow van een gebruiker eruit?
Door het vaststellen welke schermen en functionaliteiten er bestaan binnen myInsight Designer met behulp van de sitemap, kon deze hiërarchie structuur in een information architectuur opnieuw worden gestructureerd. Door de schermen en functionaliteiten op deze manier te “ontleden” kon ook worden gezien en opnieuw worden bepaald of de huidige scope realistisch is en hoe het kan worden aangepast.
Met behulp van het ER diagram is er overzicht gehouden welke informatie velden worden weggelaten en welke worden meegenomen in de nieuwe UI.
Door een userflow te maken, wordt er echt gekeken naar hoe de “weg” van de gebruiker kan worden verbeterd, doordat er wordt gekeken naar welke informatie belangrijk is om in te voeren voor de gebruiker en op welke volgorde.
Met deze informatie is duidelijk naar voren gekomen waar de focus op ligt, in dit geval is het de user flow geworden van een gebruiker om een rapport aan te maken in myInsight Designer.
3.2 Hoe kan de user interface worden gestructureerd?
De wireframe UI is gestructureerd op basis van de Gutenberg z-layout met een links primair menu (ruimte voor meer functionaliteiten in de toekomst) en de secundaire menu horizontaal om de functionaliteiten in dit menu niet te verstoppen. Ook zijn de richtlijnen van complexe- en enterprise programmes meegenomen.
Met de resultaten uit de expert design interview, usability testing en voorkeurstesten is de wireframe hierop verbeterd.
3.3 Hoe kan feedback van de gebruikers worden verzameld om de user interface te verbeteren?
De feedback van de gebruikers is verzameld door middel van usability testing in een vroege ontwerpfase (wireframe) zowel als in een latere fase (prototype). Door middel van meetbare testen zoals: "kan de gebruiker taken uitvoeren zonder problemen?" en heatmaps, kunnen pijnpunten en onduidelijkheden in het UI worden gezien en verbeterd.
3. Hoe kan de user interface worden georganiseerd zodat myInsight Designer gebruiksvriendelijk is voor beginners als voor gevorderde gebruikers?
Door een "beginnende" rapport builder persona te maken wordt er een duidelijk beeld gegeven wie de gebruiker is en wat haar taken zijn. Door onderzoek te doen naar goede structuren en richtlijnen en deze toe te passen in de wireframes is er een basis UI tot stand gebracht. Met behulp van gebruikerstesten en expert reviews zijn onduidelijkheden in het UI verbeterd.
Als resultaat is er een user interface voor myInsight Designer gemaakt dat "beginnende" rapport builders een 4,25/5 cijfer geven voor gebruiksvriendelijkheid. In contrast geven dezelfde gebruikers de oude/huidige UI een 1,7/5
Last updated