2.2.4 User personas

Introductie

In Hoofdstuk 2.2.2 is een proto persona gemaakt van de gebruiker gebaseerd op de informatie van de stakeholders. Door de gebruiker interviews kunnen er nu accuratere persona's worden gemaakt waarin er gezichten zijn gekoppeld aan de gebruikersrollen en er duidelijk staan omschreven wat de taken, pijnpunten en doelen zijn per gebruikersrol.

Deze user personas worden gedaan naar aanleiding van de deelvragen: Wie zijn de gebruikers van myInsight Designer? en Wat zijn de belangrijkste behoeften en doel(en) van deze gebruikers?

Methode

Strategie
Methodiek
Resultaat

Stepping stones

Persona

User personas van de gebruikers van myInsight Designer

Resultaat

User personas

1. “Rapport Builder” persona (zie afbeelding 1)

Een rapport builder maakt rapporten aan voor een rapport user.

Afbeelding 1: user persona van een rapport builder

2. “Support” persona (zie afbeelding 2)

Een support gebruiker maakt geen rapporten in myInsight Designer voor klanten. Wel heeft deze gebruiker toegang tot myInsight Designer om externe “rapport builder” gebruikers te ondersteunen voor vragen, waardoor ze dus wel kennis moeten hebben van myInsight Designer in de stappen die moeten worden genomen om rapporten te maken.

Afbeelding 2: persona van een support gebruiker

Helaas gebruiken zowel de support, als de rapport builder gebruiker myInsight Designer niet dagelijks, waardoor ze af en toe vergeten hoe myInsight Designer ook alweer werkt. Wat als de UI zo intuïtief is, dat ze nog steeds onthouden hoe alle stappen werken, zonder hierover te hoeven nadenken of de handleiding er opnieuw bij moeten pakken? Er is er dus een persona gemaakt met de focus op de onervaren gebruiker.

De onervaren persona

De onervaren gebruiker is een nieuwe rapport builder (denk aan een nieuwe collega op de werkvloer) met minimale kennis van SQL en geen kennis van DQL.

Afbeelding 3: onervaren rapport builder

Door deze persona in gedachten te houden tijdens de ontwikkeling van een nieuwe UI voor myInsight Designer, wordt er gewerkt naar het hoofddoel, namelijk het creëren van een gebruiksvriendelijke UI voor myInsight Designer.

Conclusie

De pijnpunten en doelen van zowel de rapport builder als de support gebruiker komen overeen, omdat ze op hetzelfde platform werken en dezelfde stappen doorlopen. Dit zal worden meegenomen bij het ontwerpen van de wireframes.

Ook wordt bij het ontwerpen van de UI rekening gehouen met Jessie. Het doel is dat zelfs zij de nieuwe UI kan gebruiken.

Bijlage:

Last updated