Conclusie
Deelvraag 1 Welke functionaliteiten moeten worden meegenomen naar de nieuwe myInsight Designer?
De functionele- en technische vereisten die onder “must” staan ingedeeld zijn de absolute eisen die de product eigenaar en de developer hebben voor de nieuwe user interface van myInsight Designer. De vereisten onder het kopje “must” zijn namelijk de minimale functionaliteiten van myInsight Designer.
Deelvraag 2 Wie zijn de gebruikers van de MyInsight Designer?
Support gebruiker: zij bieden hulp aan externe klanten wanneer deze klanten problemen ondervinden bij het gebruik van myInsight Designer.
Rapport builder gebruiker: deze gebruikers maken zelf rapporten voor klanten in myInsight Designer in Fusion Interface. Dit is de gebruiker waar we ons op focussen.
Deelvraag 2.1 Wat zijn de belangrijkste behoeften en doel(en) van deze gebruikers?
Het doel van een support gebruiker is om klanten te ondersteunen met de installaties van een rapport, het opzetten van een nieuwe rapport of het aanpassen van een rapport.
Het doel van een rapport builder gebruiker is om rapporten voor klanten op te stellen en deze aan te passen naar wens van de klant.
Deelvraag 3.1 Hoe ziet de user flow van een gebruiker eruit?
Met behulp van de sitemap is de hiërarchiestructuur van de huidige myInsight Designer vastgelegd. Dit is in een information architectuur opnieuw gestructureerd. Met behulp van het ER diagram is er overzicht gehouden welke informatie velden worden weggelaten en welke worden meegenomen in de nieuwe UI. Hieruit is een userflow ontstaan van een gebruiker die een rapport aan wilt maken in myInsight Designer.
Deelvraag 3.2 Hoe kan de user interface worden gestructureerd?
De wireframe UI is gestructureerd op basis van de Gutenberg z-layout met een links primair menu (ruimte voor meer functionaliteiten in de toekomst) en de secundaire menu horizontaal om de functionaliteiten in dit menu niet te verstoppen. Ook zijn de richtlijnen van complexe- en enterprise programmes meegenomen. Met de resultaten uit de expert design interview, usability testing en voorkeurstesten is de wireframe hierop verbeterd.
Deelvraag 3.3 Hoe kan feedback van de gebruikers worden verzameld om de user interface te verbeteren?
De feedback van de gebruikers is verzameld door middel van usability testing in een vroege ontwerpfase (wireframe) zowel als in een latere fase (prototype). Door middel van meetbare testen zoals: "kan de gebruiker taken uitvoeren zonder problemen?" en heatmaps, kunnen pijnpunten en onduidelijkheden in het UI worden gezien en verbeterd.
Deelvraag 3 Hoe kan de user interface worden georganiseerd zodat myInsight Designer gebruiksvriendelijk is voor beginners als voor gevorderde gebruikers?
Door een "beginnende" rapport builder persona te maken wordt er een duidelijk beeld gegeven wie de gebruiker is en wat haar taken zijn. Door onderzoek te doen naar goede structuren en richtlijnen en deze toe te passen in de wireframes is er een basis UI tot stand gebracht. Met behulp van gebruikerstesten en expert reviews zijn onduidelijkheden in het UI verbeterd.
Als resultaat is er een user interface voor myInsight Designer gemaakt dat "beginnende" rapport builders een 4,25/5 cijfer geven voor gebruiksvriendelijkheid. In contrast geven dezelfde gebruikers de oude/huidige UI een 1,7/5
Hoofdvraag: Hoe maak ik een nieuwe user interface (UI) voor myInsight Designer met de aangeleverde datastructuur en aandacht voor gebruiksvriendelijkheid?
Als eerst is bepaald dat de doelgroep “rapport builders” zijn. Zij zijn degene die myInsight Designer het meest gebruiken waar het voor gemaakt is: rapporten aanmaken.
Eerst is naar bestaande data gekeken dat nodig is om een rapport aan te maken. Er is kritisch gekeken naar waarom deze data wordt gevraagd en gekeken naar welke gevraagde data weggelaten kan worden. Hierdoor is een nieuwe information architecture gecreëerd, met de bestaande datastructuur. Dit resulteerde in een userflow met minder onnodige gegevens die worden gevraagd in het proces.
Al vroeg zijn de product eigenaar, developer van myInsight, de gebruikers van myInsight en design experts betrokken geweest in het ontwerpproces. Vooral de gebruikers, voor wie het product wordt gemaakt, zijn nauw betrokken geweest voor, tijdens en na het ontwerp proces.
Uit de vele usability testen is er veel feedback gekregen van gebruikers, waardoor er meerdere wireframe iteraties gemaakt om onduidelijkheden in het ontwerp te verbeteren. Hier is ook kritisch naar gekeken door de design experts, resulterend in een gebruiksvriendelijkere wireframe bij elke versie met als eindresultaat een prototype met heel veel input van de gebruikers.
Last updated
