2.2.3 Gebruikersinterview

Introductie

Tijdens deze gebruikers interviews wordt er kennis gemaakt met de gebruikers van myInsight Designer. Het gaat hier over de gebruikers die rapporten aanmaken voor klanten of als medewerker bij deze klanten.

Uit de stakeholder interview weet ik dat er drie gebruikersrollen zijn: de rapport “builder”, de rapport “user” en de rapport “admin”. Hierdoor begrijp ik dus dat er meerdere soorten gebruikers zijn in myInsight Designer, maar dat de gebruiker waar de focus op ligt de “rapport builder” is.

Om meer te weten over deze “rapport builder” gebruikers, worden er zes gebruikers geïnterviewd. Door deze interviews kan direct van de gebruiker de informatie worden gekregen over: de gebruiker zelf, wat hun behoeften en doelen zijn en hoe ze het programma ervaren.

Deze gebruikersinterviews worden gedaan naar aanleiding van de deelvragen: Wie zijn de gebruikers van myInsight Designer? en Wat zijn de belangrijkste behoeften en doel(en) van deze gebruikers?

Het doel voor de gebruiker interviews zijn:

· Inzicht krijgen in wie de gebruikers van myInsight Designer zijn

· Wat hun doelen zijn bij het gebruik van myInsight Designer

· Of deze doelen worden vervuld bij het gebruik van het product.

Methode

Strategie
Methodiek
Resultaat

Field

User interview

Inzicht krijgen in de gebruikers van myInsight Designer

Resultaat

Uit de “2.2.1 Stakeholder interview” was al bekend dat een rapport builder rapporten maakt zodat de rapport user de resultaten in deze rapporten kan inzien.

Uit de gebruikersinterview is gebleken dat er naast de “rapport builder”, de “rapport admin” en de "rapport user", er ook een “support” gebruiker bestaat die toegang heeft tot myInsight Designer. Deze gebruiker is niet benoemd tot een van de gebruikersrollen in de stakeholder interview, omdat het eigenlijk geen gebruiker van myInsight Designer is.

Een support gebruiker maakt geen rapporten in myInsight Designer voor klanten. Wel heeft deze gebruiker toegang tot myInsight Designer om externe “rapport builder” gebruikers te ondersteunen voor vragen, waardoor ze dus wel kennis moeten hebben van myInsight Designer in de stappen die moeten worden genomen om rapporten te maken.

In totaal zijn er 8 gebruikers van myInsight Designer geïnterviewd, waarvan 5 rapport builders zijn en 3 support gebruikers (zie bijlage: Gebruikersinterview plan en resultaten).

Conclusie

Er is onderscheid gemaakt tussen de antwoorden van de rapport builders en de support gebruiker. Daardoor kan er een accuraat beeld worden gevormd per gebruiker. In de volgende stap worden er user personas gemaakt van de informatie uit de gebruikerinterviews.

Bijlage:

Last updated